Dieta

Co to jest Dieta ?

Dieta określa sposób żywienia uwzględniający odpowiedni dobór produktów i potraw pod względem ilościowym i jakościowym oraz urozmaicenia posiłków dostosowanych do potrzeb organizmu. Żywienie człowieka zdrowego to inaczej żywienie podstawowe (dieta podstawowa). Jego rolą jest dostarczenie optymalnej ilości energii i składników odżywczych dla potrzeb danego organizmu. Powinna również uwzględniać zalecenia wynikające z prewencji chorób przewlekłych, tym samym przyczyniając się do utrzymania jak najlepszego stanu zdrowia.
  • Zadaniem diety (leczniczej) jest nie tylko pokrycie zapotrzebowania człowieka na energię i składniki pokarmowe, tak aby utrzymać prawidłowy stan odżywienia lub go poprawić. Powinna uwzględniać zaburzenia metaboliczne wynikające z występujących chorób i ich leczenia, oszczędzać chory narząd, pomagać w wyzdrowieniu oraz być pozbawiona składników, których przemiana w organizmie jest upośledzone lub powodujących nadwrażliwość pokarmową.
  • Dieta alternatywna określa sposób żywienia, odmienny od typowego dla danej społeczności, charakteryzujący się świadomą i dobrowolną rezygnacją ze stosowania niektórych rodzajów pokarmów (np. wegetarianie), specyficznym doborem produktów spożywczych i metod ich przygotowania do spożycia oraz niekiedy szczególnym reżimem żywienia

Dieta Podstawowa

Dieta ta spełnia wymagania racjonalnego żywienia ludzi zdrowych, spełnia zapotrzebowanie na energię oraz wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, utrzymania należnej masy ciała i zachowania zdrowia.

Dieta Wegetariańska

Dieta w której świadomie i celowo wyłączono z diety mięsa, w tym ryb i owoców morza. Może również wiązać się z unikaniem innych produktów pochodzenia zwierzęcego, w szczególności pochodzących z uboju, takich jak smalec lub żelatyna. Dieta ta polega na rezygnacji ze spożywania mięsa i jego przetworów na rzecz dużych ilości kasz, zbóż, roślin strączkowych, warzyw, owoców, orzechów oraz grzybów. Taki sposób odżywiania charakteryzuje się mniejszą podażą kwasu arachidonowego, występującego głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Dieta wegetariańska powoduje również mniejsze spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, co korzystnie wpływa na utrzymanie prawidłowej masy ciała. U osób długoterminowo stosujących ten rodzaj diety stwierdza się wyższe stężenia związków o działaniu przeciwutleniającym w surowicy krwi, między innymi kwasu askorbinowego, i niższe stężenia triglicerydów oraz kwasu moczowego. Zachęcamy do zapoznania naszej oferty jaką jest dieta wegetariańska w której znajdziesz wszystkie składniki odżywcze o odpowiedniej wartości.

Dieta Bez Glutenu

Dieta podstawowa z której wyeliminowane są produkty zawierające gluten, czyli wykluczono produkty spożywcze z dodatkiem naturalnych bądź przetworzonych zbóż: pszenicy. Choroby związane z glutenem są problemem dotykającym wiele osób. Należą do nich celiakia, alergia na gluten oraz nieceliakalna nadwrażliwość na gluten. Dotychczas najskuteczniejszą metodą ich leczenia jest dieta eliminacyjna. Natomiast dotąd nie udowodniono jednoznacznie skuteczności diety bezglutenowej w innych stanach chorobowych. Osoby będące na diecie bezglutenowej często przyjmują zbyt małe ilości żelaza, wapnia, magnezu, cynku, witamin z grupy B i D oraz błonnika. Ten sposób odżywiania może prowadzić do powstania niedoborów i późniejszego rozwoju takich schorzeń jak osteoporoza. Dieta bezglutenowa jest często również bogata w węglowodany i tłuszcze, a uboga w białko i błonnik, co powoduje zwiększenie ryzyka wzrostu masy ciała, insulinooporności, cukrzycy typu 2 oraz chorób sercowo-naczyniowych. Z powyższych względów dieta bezglutenowa nie powinna być stosowana u osób zdrowych. Nie wykazano, aby dieta ta sprzyjała utracie wagi ani przynosiła pozytywne skutki zdrowotne u osób zdrowych.

Dieta Bez Laktozy

Dieta wskazana w dla osób z nietolerancją lub złą tolerancją laktozy. Laktoza jest dwucukrem zbudowanym z glukozy i galaktozy, naturalnie występuje tylko w mleku, gdzie jest głównym składnikiem węglowodanowym. Laktoza:
  • wpływa na wchłanianie wapnia w jelicie krętym.
  • posiada zdolności probiotyczne, sprzyja wchłanianiu magnezu, fosforu, cynku.
  • obniża pH w jelitach, nasila ich perystaltykę.
  • u niemowląt pobudza wydzielenie insuliny.
Objawy nietolerancji laktozy: biegunka, wzdęcia brzucha, gazy, skurczowe bule brzucha po spożyciu mleka i jego przetworów. Ze względu na rolę jaką pełni w organizmie laktoza osoby z jej nietolerancją powinni dostosować się do odpowiedniej diety.

Dieta dla Diabetyków

Cukrzyca – choroba w której mechanizm przemiany glukozy w energię przestaje prawidłowo działać, powoduje zaburzenia metabolizmu węglowodanów, lipidów i białek, spowodowanych przewlekłym niedoborem insuliny, w następstwie którego dochodzi do przewlekłych powikłań, powodujących zwiększoną śmiertelność u osób chorych. Insulinooporność – niewystarczające działanie prawidłowej ilości insuliny, co sprawia, że glukoza gromadzi się poza komórkowo, czyli wydala się z moczem, co powoduje utratę energii, odwodnienie, utratę energii lub komórki uzyskują energię z białek lub tłuszczów. Im wcześniej pojawi się otyłość, tym większe prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy typu 2. Co 11 osoba choruje na cukrzycę, chory często nie wie jak dostosować dietę dla cukrzyków, dlatego ważna jest konsultacja z dietetykiem, współpracując z taką osobą jesteśmy w stanie Ci pomóc.

Dieta dla kobiet w ciąży i karmiących

Prawidłowe żywienie kobiety podczas ciąży
  1. Pełne pokrycie zapotrzebowania na energię i niezbędne składniki odżywcze
  2. Unikanie nadmiernego spożycia pokarmów
Odpowiednie nasycenie organizmu ciężarnej wszystkimi niezbędnymi składnikami odżywczymi ważne dla:
  • płodu i przebiegu ciąży
  • przygotowania organizmu do karmienia piersią kiedy to zapotrzebowanie na wiele składników zwiększa się jeszcze bardziej FOLACYNA, Foliany • Wytwarzanie czerwonych krwinek (u matki i płodu) - kwasów nukleinowych - niezbędne do prawidłowego podziału komórek rosnącego płodu
  • wzrost i rozwoju komórek
  • syntezie neuroprzekaźników i funkcjonowaniu układu nerwowego także po zamknięciu cewy nerwowej
  • zapobiega powstawaniu wad układu nerwowego (WCN)
  • przedwczesnym porodom, poronieniom
  • małej masie urodzeniowej dziecka
  • niedokrwistości
Czego nie powinno się jeść i pić:
  • Coca cola, pepsi, - C02 drażni przewód pokarmowy
  • fosforany – zaburzenie wchłaniania Ca
  • Fast food – kaloryczne, konserwanty, brak wartości odżywczych
  • Zrezygnować z zupek w paczce, frytek, czipsów
  • Ryb wędzonych (dużo soli, rakotwórcze nitrozaminy)
  • Ryb z dużą zawartością rtęci i drapieżnych: Rekin, miecznik, płytecznik
  • Nie jedz surowych kiełków – należy je gotować (E.coli, salmonella) – ich mycie nie jest skuteczne.
Masz wątpliwości zadzwoń, nasz dietetyk pomoże rozwiać Twoje wątpliwości co do sposobu żywienia kobiet karmiących i będących w ciąży.

Dieta dla seniora

W odniesieniu do wszystkich grup wiekowych generalnie obowiązującą zasadą jest racjonalne żywienie tj. odpowiednie dostosowanie ilości i rodzaju spożywanego pokarmu do potrzeb i możliwości metabolicznych organizmu. W przypadku osób starszych zasadniczym celem jest:
  • opóźnienie naturalnego procesu starzenia
  • zahamowanie rozwoju chorób metaboliczno-cywilizacyjnych
  • łagodzenie przebiegu już istniejących schorzeń.
Zmiany towarzyszące starzeniu:
  • obniżenie beztłuszczowej masy ciała (u mężczyzn lat 20 – 60 kg do M lat 75-80 – 48kg) oraz masy kostnej, mięśniowej, narządów wewnętrznych (np. wątroby, nerek) – spadek aktywnej metabolicznie masy komórkowej.
  • zmniejszenie zawartości wody
  • znaczący przyrost tkanki tłuszczowej (podwojenie ilości z 13 kg u M lat 20 do 26 kg – 7580lat)!
Obniżenie podstawowej przemiany materii – wynika m.in.:
  • zmniejszenia pojemności płuc oraz ilości dostarczanego tlenu do różnych organów
  • spadek beztłuszczowej masy ciała (masa mięśni, narządów np. wątroby, nerek
  • spadek aktywnej metabolicznie masy komórkowej)
  • zmniejszenie aktywności fizycznej (wynika gł. ze współistniejących niesprawności i chorób m.in. narządu ruchu, zaburzeń równowagi, choroby niedokrwienne serca, chromania przestankowego, spadku masy mięśniowej, osłabienia serca i odpowiedzi układu krążenia na obciążenie wysiłkiem).
  • Istotne jest zwiększenie podaży białek w trakcie gojenia ran i owrzodzeń, przy odleżynach – gdzie niedostatek białka uniemożliwia osiągnięcie efektu terapeutycznego.
  • U ludzi starszych istotnym składnikiem prawidłowego żywienia jest pobranie odpowiedniej ilości płynów!!!
Zmiany w działanu układu pokarmowego u osób starszych:
  • Pojawiają się braki w uzębieniu, protezy – utrudnione gryzienie i żucie, zaburzone trawienie.
  • Obniża się ilość wydzielanej śliny – suchość w ustach, trudności w formowaniu i połykaniu kęsów, gorsze trawienie.
  • Zanikają kubki smakowe – zaburzenia smaku, utrata apetytu.
  • Słabiej pracują mięśnie przełyku – trudności w połykaniu.
  • Zmniejsza się powstawanie i wydzielanie żółci – trudności w trawieniu tłuszczów.
  • Maleje wydzielanie kwasu solnego i enzymów trawiennych – trudności w trawieniu i wchłanianiu pokarmu.
  • Słabiej działają mięśnie przewodu pokarmowego – zaleganie pokarmu w żołądku, w jelicie (zaparcia).
  • Dobrze zbilansowana dieta pozwoli wyeliminować lub zahamować różne dolegliwości w wieku seniorskim. Zadzwoń i zapytaj o odpowiednią dietę dla siebie lub dla osób w twoim otoczeniu.

Dieta dla dziecka

Optymalny sposób zwalczania nadwagi i otyłości dzieci to zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych i zwiększenie aktywności fizycznej. Prawidłowa dieta dziecka powinna dostarczyć wszystkich składników odżywczych, by nie zaburzać wzrostu dziecka. Warto zadbać o to aby dziecko jadło regularnie i nie podjadało, zwłaszcza słodyczy, chipsów i innych wysokokalorycznych produktów. Wskazane jest picie wody niegazowanej, herbatek owocowych i ziołowych, odpowiednia ilość wypijanych płynów jest głównym warunkiem utrzymania prawidłowego bilansu wodnego co ułatwia walkę z nadmiernym apetytem i zapobiega powstawaniu bólów głowy podczas odchudzania. Utrata masy ciała powinna być stopniowa, ale systematyczna, a efekty stosowanej diety należy utrwalić w następnych latach.

Dieta dla sportowca

Dieta dla sportowca, dostosowana do płci, wieku oraz rodzaju uprawianej dyscypliny sportowej. Sposób żywienia jest jednym z najważniejszych elementów stylu życia wpływających na stan zdrowia człowieka i warunkujących jego prawidłowe funkcjonowanie. W przypadku osób uprawiających sport na wysokim poziomie, znaczenie właściwego sposobu żywienia wzrasta i często stanowi główne źródło osiąganych wyników, decydując o zwycięstwie lub porażce zawodnika. Dostosowanie podaży energii do zapotrzebowania sportowca nie jest wystarczające do spełnienia zasad prawidłowego żywienia. Bardzo ważne jest urozmaicenie posiłków oraz właściwy dobór produktów i potraw stanowiących ich skład. Racjonalna, zbilansowana dieta, pokrywająca zwiększone u sportowców zapotrzebowanie na energię, białko, witaminy z grupy B i antyoksydanty oraz niektóre sole mineralne, sprzyja poprawie potencjału zdrowotnego oraz zdolności wysiłkowych, zatem optymalizuje efekty treningu.
Dlaczego dieta od BoxForYou

Dlaczego dieta od Logo Box For You

  • Pomagamy Klientom dokonać wyboru odpowiedniej diety
  • Rozwiązania indywidualne dla każdego Klienta
  • Wysoka jakość produktów i standardy zachowania higieny na każdym etapie przygotowania posiłków
  • Twoja oszczędność czasu i komfort dostaw
  • Zamawiasz dziś do godz. 12.00 jutro jesz zdrowo i smacznie!

Galeria naszych codziennych posiłków dla Ciebie :)

Scroll to top